אתר לא מאובטח: הבנת הסיכונים והדרכים לשיפור אבטחת אתרים

אתר לא מאובטח: הבנת הסיכונים והדרכים לשיפור אבטחת אתרים. כאשר משתמש גולש באינטרנט, אחת ההתראות הראשונות שהוא עשוי להיתקל בה היא הודעה שמופיעה בדפדפן ומודיעה לו ש"האתר אינו מאובטח". עבור בעלי אתרים, הודעה כזו עשויה לגרום לאובדן משתמשים פוטנציאליים ולפגוע באמון של המבקרים באתר. עבור הגולשים עצמם, היא מעוררת דאגה ושאלה: האם האתר הזה מסכן את הפרטים האישיים שלי?

מהו אתר לא מאובטח?

אתר לא מאובטח הוא אתר שלא משתמש בפרוטוקול תקשורת מאובטח (HTTPS) להצפנת המידע המועבר בין השרת לבין המשתמש. בגרסאות קודמות של דפדפני אינטרנט, כמו Chrome או Firefox, גולשים היו נתקלים לעתים קרובות באתרים שהשתמשו בפרוטוקול הישן HTTP, אך עם הזמן הסטנדרטים השתנו, והתקשורת המאובטחת הפכה לנורמה.

מעוניינים לדבר על נושא הכתבה?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם האפשרי

איך תרצו שאחזור אליכם?

HTTPS הוא הקיצור של Hypertext Transfer Protocol Secure, והוא מהווה את התשתית הבסיסית לתקשורת בטוחה באינטרנט. כאשר אתר משתמש בפרוטוקול זה, המידע המועבר בינו לבין הגולשים מוגן באמצעות הצפנה, כך שכל צד שלישי שמנסה ליירט את המידע לא יוכל לפענח אותו. לעומת זאת, אתרים המשתמשים ב-HTTP אינם מציעים רמת הגנה זו, והמידע בהם חשוף ליירוט.

חשוב לציין כי בניית אתר אינטרנט מקצועי מצמצמת מאוד את סיכוני האבטחה. יש לכך המון גורמים משפיעים, אם תרצו להרחיב אנא פנו אלינו בווטסאפ.

כיצד ניתן לזהות אתר לא מאובטח?

כיום, דפדפנים מודרניים מספקים אינדיקציות ברורות לכך שאתר מסוים אינו מאובטח. כך, לדוגמה:

היעדר מנעול – באתרים מאובטחים ניתן לראות סמל של מנעול ירוק (או מנעול כלשהו, תלוי בדפדפן) לצד כתובת האתר. אם המנעול חסר או ישנו סימן אדום של אזהרה, זהו סימן לכך שהאתר אינו משתמש ב-HTTPS.

דוגמא לכתובת אתר מאובטח בפרוטוקול אבטחה HTTPS (דומיין digital-t.co.il)
דוגמא לכתובת אתר מאובטח בפרוטוקול אבטחה HTTPS (דומיין digital-t.co.il)

הודעת אזהרה – בעת ניסיון להיכנס לאתר לא מאובטח, הדפדפן עשוי להציג אזהרה מפורשת המודיעה כי האתר אינו מאובטח ועלול להוות סיכון.

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ השקטה:

עסקים צומחים בדיגיטל

האתר שלכם לא מאובטח? חייגו אלינו מייד >> 054-310-6041

כתובת האתר – כתובת של אתר מאובטח תתחיל ב-https://, בעוד שאתר לא מאובטח יתחיל ב-http://.

מדוע אתרים לא מאובטחים מהווים סיכון?

כאשר אתה גולש באתר לא מאובטח, אתה מסכן את הפרטים האישיים שלך. המידע שמוזן באתרים לא מאובטחים – כגון שמות משתמש, סיסמאות, פרטי אשראי או אפילו כתובות דוא"ל – עלול להיות חשוף לפריצות ומתקפות סייבר שונות. הנה מספר סיכונים עיקריים:

  1. יירוט נתונים (Man-in-the-Middle Attack) – במצב זה, תוקף מצליח להשתלב בתקשורת בין הגולש לבין האתר, וליירט את המידע המועבר ביניהם. במקרים אלו, התוקף יכול להוציא פרטים רגישים כמו סיסמאות, מספרי כרטיסי אשראי או כל נתון אחר שהוזן בטופס.
  2. התחזות – כאשר האתר אינו מאובטח, תוקפים עשויים להשתמש במתקפות פישינג כדי להוביל את הגולש לאתרים מזויפים שנראים כמו האתר המקורי. כך, גולשים תמימים עשויים למסור מידע אישי לאתר מתחזה.
  3. אובדן אמון של המשתמשים – אתרים שלא דואגים לאבטח את התקשורת בינם לבין המשתמשים שלהם נחשבים לחובבניים ולעתים אף לא אמינים בעיני המבקרים. כאשר גולש רואה שהאתר אינו מאובטח, סביר להניח שהוא יעזוב את האתר ולא יחזור אליו שוב.

כיצד בעלי אתרים יכולים לשפר את האבטחה?

המעבר לפרוטוקול HTTPS הוא אחד הצעדים הראשונים והחשובים ביותר שיש לנקוט כדי לשפר את אבטחת האתר ולמנוע את הצגת ההתראה המפחידה "האתר אינו מאובטח". מעבר לכך, ישנם צעדים נוספים שניתן לנקוט כדי להבטיח שהאתר יהיה בטוח למשתמשים.

1. התקנת תעודת SSL

כדי להפוך את האתר למאובטח, יש צורך בהתקנת תעודת SSL (Secure Sockets Layer). תעודת SSL יוצרת חיבור מוצפן בין השרת של האתר לבין הדפדפן של המשתמש. חיבור זה מגן על המידע המועבר בין המשתמש לשרת ומבטיח שאף צד שלישי לא יוכל ליירט אותו.

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ השקטה:

עסקים צומחים בדיגיטל

תעודת SSL משמשת כתעודת זהות דיגיטלית המאשרת שהאתר הוא מה שהוא טוען שהוא. כיום ניתן לרכוש תעודות SSL מספקים שונים, ובחלק מהמקרים ישנן גם אפשרויות לקבל תעודות SSL חינמיות דרך שירותים כמו Let’s Encrypt.

2. עדכונים שוטפים של המערכת

כדי להבטיח רמת אבטחה מקסימלית, יש לוודא שכל התוכנות שמותקנות על השרת בו מאוחסן האתר מעודכנות. עדכוני תוכנה ותוספים מגנים על האתר מפני חולשות אבטחה שעלולות להיות מנוצלות על ידי תוקפים.

3. שימוש ב-WAF (Web Application Firewall)

חומת אש ליישומי רשת (WAF) היא שכבת אבטחה נוספת שתפקידה להגן על האתר מפני התקפות פוטנציאליות. WAF מסוגל לזהות ולהפסיק מתקפות נפוצות כמו מתקפות XSS או SQL Injection, ולהגן על האתר מפני תעבורת זדון.

4. ניהול גיבויים באופן קבוע

במקרה שבו האתר נפרץ או נתונים נמחקים בטעות, גיבויים שוטפים מהווים דרך יעילה לשחזר את המידע בצורה מהירה. גיבויים יכולים להציל מידע חשוב ולמנוע נזק עצום לעסק.

5. שימוש בסיסמאות חזקות ואימות דו-שלבי

ניהול נכון של סיסמאות חיוני להבטחת אבטחת האתר. בעלי אתרים צריכים להבטיח שהסיסמאות שמשתמשים בהן במערכות הניהול יהיו חזקות, ושלא ישתמשו באותן סיסמאות במספר מערכות. בנוסף, אימות דו-שלבי יכול להוסיף שכבת הגנה נוספת על חשבונות רגישים.

האתר שלכם לא מאובטח? חייגו אלינו מייד >> 054-310-6041

השפעת אבטחת האתר על קידום אתרים (SEO)

המעבר ל-HTTPS אינו משפיע רק על האבטחה, אלא גם על נראות האתר במנועי החיפוש. גוגל, לדוגמה, הודיעה באופן רשמי כי היא מעניקה עדיפות לאתרים מאובטחים בדירוג החיפושים. אתרים שאינם משתמשים ב-HTTPS עלולים לסבול מירידה בדירוג במנועי החיפוש, דבר שמשפיע ישירות על כמות התנועה המגיעה לאתר.

יתרה מזאת, האתרים האלו עלולים להיתקל בהודעת אזהרה שמופיעה במנועי חיפוש או בדפדפנים, כמו Chrome, שמצהירה באופן ברור שהאתר אינו מאובטח. הודעה זו עלולה להרתיע גולשים פוטנציאליים ולעודד אותם לבחור באתר אחר המופיע בתוצאות החיפוש.

אתרים מאובטחים – מעבר לאבטחה

כאשר בעל אתר בוחר לשפר את האבטחה של האתר שלו ולהעביר אותו ל-HTTPS, הוא לא רק דואג לשמור על פרטי הגולשים שלו, אלא גם משפר את חווית המשתמש הכללית. האבטחה היא חלק אינטגרלי מחוויית הגלישה, ואם משתמש חש בטוח כשהוא גולש באתר מסוים, סביר להניח שהוא יבלה זמן רב יותר באתר וישתף בו מידע נוסף.

נוסף על כך, אתרים מאובטחים נהנים מאמון רב יותר מצד לקוחות פוטנציאליים. מחקרים מראים שכאשר משתמשים רואים את המנעול הירוק או את הסמל המאובטח בדפדפן, הם נוטים להרגיש בנוח יותר להזין פרטים רגישים, לבצע רכישות מקוונות או להירשם לשירותים שונים.

מהן ההשלכות המשפטיות של אתרים לא מאובטחים?

בעידן שבו רגולציות פרטיות מידע כמו ה-GDPR באירופה הופכות ליותר ויותר קפדניות, אתרים שלא דואגים לאבטח את המידע של המשתמשים שלהם עשויים להתמודד עם השלכות משפטיות חמורות. רגולציות אלו מחייבות עסקים ומנהלי אתרים להגן על המידע שהם אוספים מהמשתמשים, וכשל באבטחת המידע עלול להוביל לתביעות משפטיות ואף לקנסות כבדים.

סיכום המאמר המקיף אודות אתר לא מאובטח

הנושא של אבטחת אתרים הפך בשנים האחרונות לנושא חשוב ומתבקש, הן עבור בעלי אתרים והן עבור משתמשים. אתרים לא מאובטחים אינם מהווים רק בעיה טכנית, אלא גם פוגעים באמון המשתמשים, בתפקוד האתר ובמיקומו במנועי החיפוש.

בעלי אתרים צריכים להבין כי עליהם לאמץ את הטכנולוגיות והפרקטיקות המתקדמות ביותר כדי להבטיח את בטיחות המשתמשים שלהם, להגן על האתר מפני איומים ולהבטיח שהאתר שלהם ימשיך לצמוח ולשגשג.

בסופו של דבר, אבטחת האתר אינה מותרות אלא הכרח בעידן הדיגיטלי המודרני.

מעוניינים לדבר על נושא הכתבה?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם האפשרי

איך תרצו שאחזור אליכם?

מאמר זה נכתב בס"ד על ידי טל עזרא, מייסד DIGITAL בניית אתרים ושיווק בדיגיטל. הינו מבוסס על ידע וניסיון אשר נרכשו ביזע, דם ותפילות של +9 שנות ניסיון בתחום הדיגיטל ובקשר יום יומי ישיר מול בעלי עסקים קטנים, בינוניים, מנהלים בחברות גדולות, עמותות ועוד.

המשיכו בווטסאפ
CLOUDIGITAL
אני זמין עכשיו בווטסאפ :)